Teknik
Vrldens 6 snabbaste flygplan
Uppdaterad 1 juni 2019
Av Andras Wellander och Ludvig Wellander
Hr r vrldens snabbaste flygplan, rangordnade efter deras hgsta uppndda hastighet.
Mnniskan har alltid varit fascinerad av att flyga, och inte bara hgt. Sedan Wright-brderna gjorde sin frsta flygning r 1903 har mnniskan ven strvat efter att flyga snabbare och snabbare. r 1947 lyckades piloten "Chuck" Yeager fr frsta gngen flyga snabbare n ljudet med det raketdrivna flygplanet Bell X-1. Idag kan vrldens snabbaste flygplan n upp i hastigheter flera gnger ljudets, och man anger ofta ett flygplans hastighet i mach, vilket r flygplanets hastighet relativt ljudets hastighet i luften p samma hjd. Exempelvis kan ett flygplan med en toppfart p mach 2 flyga dubbelt s snabbt som ljudet.
P vr lista ver vrldens snabbaste flygplan har vi endast rknat med flygfarkoster som har en egen motor och kan flyga tack vare genererad lyftkraft frn fasta vingar eller en vingformad kropp. Vi har drfr inte rknat med exempelvis motorlsa glidflygplan eller konventionella raketer och missiler.
Det kan vara intressant att veta att NASA:s rymdfrja brukade ha en hastighet p nra 28 000 km/h (nstan mach 25) nr den pbrjade terintrdet i atmosfren.[1] Den landade sedan som ett glidflygplan. Under uppskjutningen anvnde rymdfrjan sina egna raketmotorer (dock tillsammans med en extern brnsletank och tv hjlpraketer som alltsammans slpptes i rymden), s den hade kunnat platsa p vr lista. Men rymdfrjan rknas som en rymdfarkost och inte ett flygplan. nnu snabbare var Apollo-farkosterna d de tervnde frn sina mnfrder. Exempelvis hade Apollo 10:s kommandomodul en hastighet p 39 846 km/h (ungefr mach 37) vid terintrdet i atmosfren.[2][3] Men frutom att vara rymdfarkoster s var kommandomodulerna nrmast fallande klumpar med fallskrmar.
Hr r vrldens sex snabbaste flygplan, rankade efter den hgsta farten de har uppntt.
Mnniskan har alltid varit fascinerad av att flyga, och inte bara hgt. Sedan Wright-brderna gjorde sin frsta flygning r 1903 har mnniskan ven strvat efter att flyga snabbare och snabbare. r 1947 lyckades piloten "Chuck" Yeager fr frsta gngen flyga snabbare n ljudet med det raketdrivna flygplanet Bell X-1. Idag kan vrldens snabbaste flygplan n upp i hastigheter flera gnger ljudets, och man anger ofta ett flygplans hastighet i mach, vilket r flygplanets hastighet relativt ljudets hastighet i luften p samma hjd. Exempelvis kan ett flygplan med en toppfart p mach 2 flyga dubbelt s snabbt som ljudet.
P vr lista ver vrldens snabbaste flygplan har vi endast rknat med flygfarkoster som har en egen motor och kan flyga tack vare genererad lyftkraft frn fasta vingar eller en vingformad kropp. Vi har drfr inte rknat med exempelvis motorlsa glidflygplan eller konventionella raketer och missiler.
Det kan vara intressant att veta att NASA:s rymdfrja brukade ha en hastighet p nra 28 000 km/h (nstan mach 25) nr den pbrjade terintrdet i atmosfren.[1] Den landade sedan som ett glidflygplan. Under uppskjutningen anvnde rymdfrjan sina egna raketmotorer (dock tillsammans med en extern brnsletank och tv hjlpraketer som alltsammans slpptes i rymden), s den hade kunnat platsa p vr lista. Men rymdfrjan rknas som en rymdfarkost och inte ett flygplan. nnu snabbare var Apollo-farkosterna d de tervnde frn sina mnfrder. Exempelvis hade Apollo 10:s kommandomodul en hastighet p 39 846 km/h (ungefr mach 37) vid terintrdet i atmosfren.[2][3] Men frutom att vara rymdfarkoster s var kommandomodulerna nrmast fallande klumpar med fallskrmar.
Hr r vrldens sex snabbaste flygplan, rankade efter den hgsta farten de har uppntt.
Annons
Annons
6. Bell X-2
Hgsta hastighet: Mach 3,196 (3 370 km/h) [4]
Vrldens sjtte snabbaste flygplan r det raketdrivna Bell X-2, som var uppfljaren till det legendariska flygplanet Bell X-1. Bell X-2 brjade utvecklas 1945 av Bell Aircraft Corporation, USA:s flygvapen och National Advisory Committee for Aeronautics (NACA) och pminde en hel del om X-1 till utseendet.[4] Syftet med Bell X-2 var att underska hur flygning i hga hastigheter och p hga hjder pverkar stabiliteten och styrningen, och hur den hga friktionsvrmen pverkar flygplanskroppen.[4]
En flygtur med X-2 gick till s att flygplanet lyftes upp till cirka 10 000 m hjd hngandes under ett bombplan av typen Boeing B-50.[4] Sedan slpptes X-2 och tnde sin egen raketmotor, varefter den accelererade ordentligt och flg mot hgre hjder[4] (dr luften r tunnare och drmed luftmotstndet mindre). Nr raketbrnslet tagit slut s gjorde X-2 en glidflygning ner mot marken mot en frhoppningsvis mjuk landning p den hrda saltknen i Kalifornien.[4]
Vid den frsta testflygningen 1952 vade man bara p den motorlsa landningen, som blev hrd och slog av noshjulet (bilden).[4] Nr man ett r senare skulle brja testa raketmotorn exploderade X-2 medan den satt ihop med bombplanet.[4] Testpiloten p X-2 och en besttningsman p bombplanet omkom, och X-2 fll ner i Lake Ontorio medan B-50 lyckades landa fr egen maskin.[4]
Efter ytterligare tester med ett andra X-2-flygplan, och fler hrda motorlsa landningar, s gjorde man 1955 den frsta lyckade motordrivna testflygningen och uppndde mach 0,95.[4] Vid den nionde motordrivna testflygningen i juli 1956 lyckades X-2 p en hjd av 20 700 m komma upp i rekordsnabba mach 2,87.[4]
Efter vrldsrekordet inriktade man sig p att f upp X-2 s hgt som mjligt, och i september 1956 ndde testpiloten Iven C. Kincheloe en hjd p hela 38 466 m.[4] Kincheloe blev drmed den frsta mnniskan som ndde ver den magiska grnsen p 100 000 fot (30 480 m) och han fick smeknamnet "First of the Spacemen".[4]
Lite senare samma mnad gjorde man nnu en flygning inriktad p fart, och d lyckades testpiloten Milburn G. "Mel" Apt f upp Bell X-2 i hela 3 370 km/h, eller mach 3,196.[4] Han blev drmed den frsta mnniskan som frdades tre gnger snabbare n ljudet,[4] men lyckan blev kortvarig. Nr Apt skulle svnga tillbaka mot landningsplatsen gjorde han en fr skarp svng i frhllande till den hga farten han hade, vilket resulterade i att han tappade kontrollen p flygplanet.[4] Apt skt ivg sig sjlv i ndkapseln (som i princip var hela nospartiet p flygplanet) men lyckades inte komma ur ndkapseln fr att utlsa sin egen fallskrm innan kapseln slog i marken.[4]
Kort efter Apts olycka lades X-2-programmet ner. Men ven om historien om Bell X-2 fick ett trkigt slut s hade USA frvrvat viktiga kunskaper om hghastighetsflygningar.
Vrldens sjtte snabbaste flygplan r det raketdrivna Bell X-2, som var uppfljaren till det legendariska flygplanet Bell X-1. Bell X-2 brjade utvecklas 1945 av Bell Aircraft Corporation, USA:s flygvapen och National Advisory Committee for Aeronautics (NACA) och pminde en hel del om X-1 till utseendet.[4] Syftet med Bell X-2 var att underska hur flygning i hga hastigheter och p hga hjder pverkar stabiliteten och styrningen, och hur den hga friktionsvrmen pverkar flygplanskroppen.[4]
En flygtur med X-2 gick till s att flygplanet lyftes upp till cirka 10 000 m hjd hngandes under ett bombplan av typen Boeing B-50.[4] Sedan slpptes X-2 och tnde sin egen raketmotor, varefter den accelererade ordentligt och flg mot hgre hjder[4] (dr luften r tunnare och drmed luftmotstndet mindre). Nr raketbrnslet tagit slut s gjorde X-2 en glidflygning ner mot marken mot en frhoppningsvis mjuk landning p den hrda saltknen i Kalifornien.[4]
Vid den frsta testflygningen 1952 vade man bara p den motorlsa landningen, som blev hrd och slog av noshjulet (bilden).[4] Nr man ett r senare skulle brja testa raketmotorn exploderade X-2 medan den satt ihop med bombplanet.[4] Testpiloten p X-2 och en besttningsman p bombplanet omkom, och X-2 fll ner i Lake Ontorio medan B-50 lyckades landa fr egen maskin.[4]
Efter ytterligare tester med ett andra X-2-flygplan, och fler hrda motorlsa landningar, s gjorde man 1955 den frsta lyckade motordrivna testflygningen och uppndde mach 0,95.[4] Vid den nionde motordrivna testflygningen i juli 1956 lyckades X-2 p en hjd av 20 700 m komma upp i rekordsnabba mach 2,87.[4]
Efter vrldsrekordet inriktade man sig p att f upp X-2 s hgt som mjligt, och i september 1956 ndde testpiloten Iven C. Kincheloe en hjd p hela 38 466 m.[4] Kincheloe blev drmed den frsta mnniskan som ndde ver den magiska grnsen p 100 000 fot (30 480 m) och han fick smeknamnet "First of the Spacemen".[4]
Lite senare samma mnad gjorde man nnu en flygning inriktad p fart, och d lyckades testpiloten Milburn G. "Mel" Apt f upp Bell X-2 i hela 3 370 km/h, eller mach 3,196.[4] Han blev drmed den frsta mnniskan som frdades tre gnger snabbare n ljudet,[4] men lyckan blev kortvarig. Nr Apt skulle svnga tillbaka mot landningsplatsen gjorde han en fr skarp svng i frhllande till den hga farten han hade, vilket resulterade i att han tappade kontrollen p flygplanet.[4] Apt skt ivg sig sjlv i ndkapseln (som i princip var hela nospartiet p flygplanet) men lyckades inte komma ur ndkapseln fr att utlsa sin egen fallskrm innan kapseln slog i marken.[4]
Kort efter Apts olycka lades X-2-programmet ner. Men ven om historien om Bell X-2 fick ett trkigt slut s hade USA frvrvat viktiga kunskaper om hghastighetsflygningar.
5. Mikoyan-Gurevich MiG-25
Hgsta hastighet: Mach 3,2 [5]
Det mytomspunna stridsflygplanet MiG-25 utvecklades av tillverkaren Mikoyan-Gurevich fr det sovjetiska flygvapnet. MIG-25 var ett svar frn Sovjetunionen p flera flygplan som USA frberedde att stta in i service p 60-talet, som jaktplanet F-108, bombplanet B-70 och spionplanet SR-71.[5] Dessa tre hade en sak gemensamt: en toppfart p runt mach 3.[5] (Varken F-108 eller B-70 blev dock verklighet, men SR-71 kan du lsa mer om lngre ner.)
I brjan av 70-talet visste USA och de andra vstmakterna vldigt lite om MIG-25. Man hade sett flygplanet p suddiga satellitfoton, men visste inget om planets frmgor.[5] Lite mer kunskap fick man r 1971 nr israeliska och amerikanska underrttelseverksamheter fljde ett MIG-25-flygplan ver Mellanstern som flg i otroliga mach 3.2.[5]
Mycket mer kunskap fick vst 1976 nr den sovjetiska piloten Viktor Belenko desserterade och flg sitt MIG-25 till Japan fr att drifrn verlmna sig till USA.[5] P vg in ver Japan brjade Belenko f slut p soppa och tvingades landa p en flygplats vars landingsbana var fr kort, s han pljde igenom en hel del jord i slutet av landingsbanan innan han fick stopp p planet.[5]
Japanerna lt USA underska flygplanet innan de skickade tillbaka det till Sovjet – snderplockat och med en rkning p motsvarande 350 000 kr fr frakten och skadorna p flygplatsen.[5] USA lrde sig att MIG-25 var ett ganska otympligt flygplan med relativt kort rckvidd.[5] Och det kunde inte kunde komma ikapp en SR-71 – standardfrfarandet av MIG-25-piloterna var att hlla sig under mach 2,8, fr vid farter ver detta blev motorerna frstrda (MIG-25:an ver Mellanstern 1971 hade haft tur som lyckats tervnda til basen).[5] Viktor Belenko fick medborgarskap i USA och blev anstlld som konsult fr det amerikanska flygvapnet.[5]
MIG-25 hade allts sina brister, men det var nd en hftig maskin. Med en modifierad MIG-25 lyckades man 1977 flyga nda upp till 37 650 m, vilket fortfarande r den hgsta hjden som ett bemannat jetplan har befunnit sig p.[6]
P 80-talet fick MIG-25 fick en uppfljare i det frbttrade och nstan lika snabba jaktplanet MIG-31,[5] som fortfarande anvnds av Rysslands flygvapen.
Det mytomspunna stridsflygplanet MiG-25 utvecklades av tillverkaren Mikoyan-Gurevich fr det sovjetiska flygvapnet. MIG-25 var ett svar frn Sovjetunionen p flera flygplan som USA frberedde att stta in i service p 60-talet, som jaktplanet F-108, bombplanet B-70 och spionplanet SR-71.[5] Dessa tre hade en sak gemensamt: en toppfart p runt mach 3.[5] (Varken F-108 eller B-70 blev dock verklighet, men SR-71 kan du lsa mer om lngre ner.)
I brjan av 70-talet visste USA och de andra vstmakterna vldigt lite om MIG-25. Man hade sett flygplanet p suddiga satellitfoton, men visste inget om planets frmgor.[5] Lite mer kunskap fick man r 1971 nr israeliska och amerikanska underrttelseverksamheter fljde ett MIG-25-flygplan ver Mellanstern som flg i otroliga mach 3.2.[5]
Annons
Annons
Mycket mer kunskap fick vst 1976 nr den sovjetiska piloten Viktor Belenko desserterade och flg sitt MIG-25 till Japan fr att drifrn verlmna sig till USA.[5] P vg in ver Japan brjade Belenko f slut p soppa och tvingades landa p en flygplats vars landingsbana var fr kort, s han pljde igenom en hel del jord i slutet av landingsbanan innan han fick stopp p planet.[5]
Japanerna lt USA underska flygplanet innan de skickade tillbaka det till Sovjet – snderplockat och med en rkning p motsvarande 350 000 kr fr frakten och skadorna p flygplatsen.[5] USA lrde sig att MIG-25 var ett ganska otympligt flygplan med relativt kort rckvidd.[5] Och det kunde inte kunde komma ikapp en SR-71 – standardfrfarandet av MIG-25-piloterna var att hlla sig under mach 2,8, fr vid farter ver detta blev motorerna frstrda (MIG-25:an ver Mellanstern 1971 hade haft tur som lyckats tervnda til basen).[5] Viktor Belenko fick medborgarskap i USA och blev anstlld som konsult fr det amerikanska flygvapnet.[5]
MIG-25 hade allts sina brister, men det var nd en hftig maskin. Med en modifierad MIG-25 lyckades man 1977 flyga nda upp till 37 650 m, vilket fortfarande r den hgsta hjden som ett bemannat jetplan har befunnit sig p.[6]
P 80-talet fick MIG-25 fick en uppfljare i det frbttrade och nstan lika snabba jaktplanet MIG-31,[5] som fortfarande anvnds av Rysslands flygvapen.
4. Lockheed SR-71 Blackbird
Hgsta hastighet: Mach 3,3 (3 530 km/h) [7]
Lockheed SR-71 "Blackbird" var ett spaningsflygplan som flgs av det amerikanska flygvapnet frn mitten av 60-talet till slutet av 90-talet.[7] Flygplanet hade sitt ursprung i prototypen YF-12 och fregngaren A-12, bde vldigt snarlika slutversionen SR-71, alla med samma utmrkande design som gjorde planet svrt att upptcka p radar.[7]
"Blackbird" kunde flyga lngt, hgt och otroligt snabbt. Huvudmodellen SR-71A flg som hgst p 25 929 m hjd och satte ett fartrekord p mach 3,3, eller 3 530 km/h.[7]
SR-71 spelade en viktig roll i USA:s informationssamlande under kalla kriget d planet kunde underska ver 160 km2 av ett fiendeland p en timme.[7] Om en missil avfyrades frn marken var standardfrfarandet att accelerera och helt enkel kra ifrn missilen.[7] Bland de f som lyckades upptcka det supersnabba SR-71 fanns svenska Viggen-piloter som p 80-talet lyckades lsa sin mlradar p planet.[8] Detta hnde ver stersjn, som "Blackbird" i mnga r flg ver helt ostrt.[8]
Motorerna p SR-71 var, kan man sga, hybrider mellan vanliga jetmotorer och s kallade ramjetmotorer – snabba och ltta jetmotorer utan ngra strre rrliga delar, som fungerar bst vid tv gnger ljudhastigheten och uppt.[9] Vid lgre farter fungerade motorerna p SR-71 i stort sett som vanliga jetmotorer genom att ta in luft utifrn, trycka ihop luften med kompressorer och sedan frbrnna den tillsammans med brnslet i frbrnningskammaren.[10] Vid hgre hastigheter brjade motorerna p SR-71 delvis att fungera som ramjetmotorer.[10] En ramjetmotor har ingen kompressor som trycker ihop i luften (detta blir fr varmt i riktigt hga farter), utan luften pressas istllet samman av sig sjlv av den kraft som skapas d motorn i hg hastighet far igenom atmosfren.[9] P SR-71 leddes luften delvis frbi de sista stegen i kompressorn och direkt in i efterbrnnskammaren.[10]
Den stora frdelen med ramjetmotorer r att de fr sitt syre frn den omgivande luften,[9] vilket gr att ramjetdrivna farkoster kan uppn "raketfarter" utan att behva bra med sig eget syre, ssom raketer mste. Nackdelen r att ramjetmotorer krver hga farter fr att brja fungera,[9] men p SR-71:an lste man allts det problemet genom hybridmotorerna.
Tack vare hybridmotorerna kunde allts SR-71 n sina hga farter utan att behva lyfta fastsatt p ett brflygplan, och "Blackbird" r vrldens snabbaste flygplan kapabelt att lyfta av egen kraft. SR-71 kallas ofta fr vrldens snabbaste flygplan verhuvudtaget, eftersom det kunde lyfta sjlv, landa sjlv, och anvndes av USA:s flygvapen i ver 30 r[7]. Endast ett utav de snabbare flygplanen p listan r bemannat och kan landa ordentligt, och de r alla endast experimentella flygplan som behver hjlp av andra farkoster fr att kunna lyfta.
Lockheed SR-71 "Blackbird" var ett spaningsflygplan som flgs av det amerikanska flygvapnet frn mitten av 60-talet till slutet av 90-talet.[7] Flygplanet hade sitt ursprung i prototypen YF-12 och fregngaren A-12, bde vldigt snarlika slutversionen SR-71, alla med samma utmrkande design som gjorde planet svrt att upptcka p radar.[7]
"Blackbird" kunde flyga lngt, hgt och otroligt snabbt. Huvudmodellen SR-71A flg som hgst p 25 929 m hjd och satte ett fartrekord p mach 3,3, eller 3 530 km/h.[7]
SR-71 spelade en viktig roll i USA:s informationssamlande under kalla kriget d planet kunde underska ver 160 km2 av ett fiendeland p en timme.[7] Om en missil avfyrades frn marken var standardfrfarandet att accelerera och helt enkel kra ifrn missilen.[7] Bland de f som lyckades upptcka det supersnabba SR-71 fanns svenska Viggen-piloter som p 80-talet lyckades lsa sin mlradar p planet.[8] Detta hnde ver stersjn, som "Blackbird" i mnga r flg ver helt ostrt.[8]
Motorerna p SR-71 var, kan man sga, hybrider mellan vanliga jetmotorer och s kallade ramjetmotorer – snabba och ltta jetmotorer utan ngra strre rrliga delar, som fungerar bst vid tv gnger ljudhastigheten och uppt.[9] Vid lgre farter fungerade motorerna p SR-71 i stort sett som vanliga jetmotorer genom att ta in luft utifrn, trycka ihop luften med kompressorer och sedan frbrnna den tillsammans med brnslet i frbrnningskammaren.[10] Vid hgre hastigheter brjade motorerna p SR-71 delvis att fungera som ramjetmotorer.[10] En ramjetmotor har ingen kompressor som trycker ihop i luften (detta blir fr varmt i riktigt hga farter), utan luften pressas istllet samman av sig sjlv av den kraft som skapas d motorn i hg hastighet far igenom atmosfren.[9] P SR-71 leddes luften delvis frbi de sista stegen i kompressorn och direkt in i efterbrnnskammaren.[10]
Annons
Annons
Den stora frdelen med ramjetmotorer r att de fr sitt syre frn den omgivande luften,[9] vilket gr att ramjetdrivna farkoster kan uppn "raketfarter" utan att behva bra med sig eget syre, ssom raketer mste. Nackdelen r att ramjetmotorer krver hga farter fr att brja fungera,[9] men p SR-71:an lste man allts det problemet genom hybridmotorerna.
Tack vare hybridmotorerna kunde allts SR-71 n sina hga farter utan att behva lyfta fastsatt p ett brflygplan, och "Blackbird" r vrldens snabbaste flygplan kapabelt att lyfta av egen kraft. SR-71 kallas ofta fr vrldens snabbaste flygplan verhuvudtaget, eftersom det kunde lyfta sjlv, landa sjlv, och anvndes av USA:s flygvapen i ver 30 r[7]. Endast ett utav de snabbare flygplanen p listan r bemannat och kan landa ordentligt, och de r alla endast experimentella flygplan som behver hjlp av andra farkoster fr att kunna lyfta.
3. Boeing X-51 WaveRider
Hgsta hastighet: Mach 5,1 [11]
X-51 "WaveRider"-programmet var ett samarbete mellan det amerikanska flygvapnet och bland annat Boeing, med syfte att utveckla tekniken som krvs fr att flyga i hypersoniska farter (frn mach 5 och uppt), fr framtida frder till rymden och utvecklingen av hypersoniska vapen.[11] "Waverider"-projektets frsta testflygning skedde i maj 2010, d den 4 m lnga obemannade flygplansmodellen X-51A kom upp i en hastighet av cirka mach 5.[11]
Vid flygningarna satt X-51A frst ihop med en drivraket som hngde under ett bombplan av typen Boeing B-52 Stratofortress. Raketen och X-51A slpptes frn bombplanet p en hjd av cirka 15 000 m, varvid raketen tndes och accelererade till verljudshastighet.[11] Nr raketen tillsammans med X-51A efter 30 s ndde runt mach 4,5 separerades de frn varandra och X-51A tnde d sin egen motor.[11] Vid den frsta testflygningen i maj 2010 fortsatte X-51A att accelerera i sammanlagt 200 s och ndde allts cirka mach 5, men sedan fick flygplanet avsiktligt frstrdes p grund av tekniska problem.[12]
En andra testflygning misslyckades d X-51A slog i havet efter att dess motor inte startat ordentligt.[11] Vid den tredje testflygningen tappade X-51A kontrollen efter separationen frn raketen och frsvann.[11] Den sista testflygningen gjordes i maj 2013 och var den mest lyckade.[11] D flg X-51A ver 42 mil p lite ver 6 minuter och ndde mach 5,1 innan den plumsade ner i Stilla Havet.[11]
X-51 drevs av en s kallad scramjetmotor, som r speciellt framtagen fr att kunna operera i hastigheter flera gnger ljudets. Vid testflygningarna med X-51A lyckades man gra de lngsta flygingarna hittills med ett scramjet.[11] Du kan lsa mer om scramjetmotorn lngre ner p listan, eftersom en sdan ocks anvndes nr NASA ngra r fre X-51 testflg sitt rekordflygplan X-43.
P bilden syns X-51A hngandes under vingen p ett B-52-flygplan. Den bakre halvan av farkosten r raketsteget som frigjordes efter att det skjutit igng X-51A.
X-51 "WaveRider"-programmet var ett samarbete mellan det amerikanska flygvapnet och bland annat Boeing, med syfte att utveckla tekniken som krvs fr att flyga i hypersoniska farter (frn mach 5 och uppt), fr framtida frder till rymden och utvecklingen av hypersoniska vapen.[11] "Waverider"-projektets frsta testflygning skedde i maj 2010, d den 4 m lnga obemannade flygplansmodellen X-51A kom upp i en hastighet av cirka mach 5.[11]
Vid flygningarna satt X-51A frst ihop med en drivraket som hngde under ett bombplan av typen Boeing B-52 Stratofortress. Raketen och X-51A slpptes frn bombplanet p en hjd av cirka 15 000 m, varvid raketen tndes och accelererade till verljudshastighet.[11] Nr raketen tillsammans med X-51A efter 30 s ndde runt mach 4,5 separerades de frn varandra och X-51A tnde d sin egen motor.[11] Vid den frsta testflygningen i maj 2010 fortsatte X-51A att accelerera i sammanlagt 200 s och ndde allts cirka mach 5, men sedan fick flygplanet avsiktligt frstrdes p grund av tekniska problem.[12]
En andra testflygning misslyckades d X-51A slog i havet efter att dess motor inte startat ordentligt.[11] Vid den tredje testflygningen tappade X-51A kontrollen efter separationen frn raketen och frsvann.[11] Den sista testflygningen gjordes i maj 2013 och var den mest lyckade.[11] D flg X-51A ver 42 mil p lite ver 6 minuter och ndde mach 5,1 innan den plumsade ner i Stilla Havet.[11]
X-51 drevs av en s kallad scramjetmotor, som r speciellt framtagen fr att kunna operera i hastigheter flera gnger ljudets. Vid testflygningarna med X-51A lyckades man gra de lngsta flygingarna hittills med ett scramjet.[11] Du kan lsa mer om scramjetmotorn lngre ner p listan, eftersom en sdan ocks anvndes nr NASA ngra r fre X-51 testflg sitt rekordflygplan X-43.
P bilden syns X-51A hngandes under vingen p ett B-52-flygplan. Den bakre halvan av farkosten r raketsteget som frigjordes efter att det skjutit igng X-51A.
2. North American X-15
Hgsta hastighet: Mach 6,7 (7 274 km/h) [13]
Det experimentella (drav X:et i namnet) raketflygplanet X-15 premirflgs 1959 av NASA i samarbete med flygvapnet, flottan och tillverkaren North American och r fortfarande vrldens snabbaste bemannade flygplan.[13] X-15 innehade ocks vrldrekordet fr den hgsta hjden uppntt av ett flygplan,[13] nda fram till 2004 d rekordet slogs av flyg- och rymdfarkosten SpaceShipOne.[14] Faktum r att ven X-15 ndde nda ut i rymden, och de mest hgtflygande X-15-piloterna fick ran att kalla sig astronauter.[15]
X-15 lyftes upp hngandes under vingen p ett B-52-flygplan och slpptes p ungefr 14 000 m hjd.[13] Precis som Bell X-2, och ven rymdfarkosten SpaceShipOne, s krde sedan X-15 jrnet upp i atmosfren med sin raketmotor. ven om raketmotorn p X-15 bara var igng i cirka 80 till 120 sekunder,[13] s var den otroligt kraftig och gav X-15 en ordentligt skjuts. Resten av den normalt 8 till 12 minuter lnga flygturen skedde utan motorkraft och slutade med en glidlandning i cirka 320 km/h.[13]
Efter att de frsta testflygningarna med raketmotorn brjade 1960 s slogs vrldsrekord efter vrldsrekord i bde hjd och fart. Flera flygningar ndde hgre n 50 miles (80 km), vilket r USA:s grns fr var rymden brjar.[18]
Allra hgst kom Joseph A. Walker nr han 1963 ndde 108 km,[13] vilket ven r ovanfr den internationella grnsen till rymden p 100 km. Walker upplevde rymdens tyngdlshet och gjorde sedan en brant glidflygning ner och landade i Kaliforniens saltken.[16]
Tack vare den kraftiga raketmotor som skickade upp X-15 p s hga hjder, kunde flygplanet uppn extremt hga farter i den tunna luften. r 1967 lyckades piloten William "Pete" Knight uppe p 31 120 meters hjd flyga i 7 274 km/h, vilket fortfarande r den hgsta hastigheten som ett bemannat motordrivet flygplan har uppntt.[13][17]
Sammanlagt tolv testpiloter fick privilegiet att riskera sina liv i vrldens snabbaste flygplan, varav en var Neil Armstrong.[13] Han flg dock inte s hgt med X-15 att han fick kalla sig astronaut.[18]
Det experimentella (drav X:et i namnet) raketflygplanet X-15 premirflgs 1959 av NASA i samarbete med flygvapnet, flottan och tillverkaren North American och r fortfarande vrldens snabbaste bemannade flygplan.[13] X-15 innehade ocks vrldrekordet fr den hgsta hjden uppntt av ett flygplan,[13] nda fram till 2004 d rekordet slogs av flyg- och rymdfarkosten SpaceShipOne.[14] Faktum r att ven X-15 ndde nda ut i rymden, och de mest hgtflygande X-15-piloterna fick ran att kalla sig astronauter.[15]
X-15 lyftes upp hngandes under vingen p ett B-52-flygplan och slpptes p ungefr 14 000 m hjd.[13] Precis som Bell X-2, och ven rymdfarkosten SpaceShipOne, s krde sedan X-15 jrnet upp i atmosfren med sin raketmotor. ven om raketmotorn p X-15 bara var igng i cirka 80 till 120 sekunder,[13] s var den otroligt kraftig och gav X-15 en ordentligt skjuts. Resten av den normalt 8 till 12 minuter lnga flygturen skedde utan motorkraft och slutade med en glidlandning i cirka 320 km/h.[13]
Efter att de frsta testflygningarna med raketmotorn brjade 1960 s slogs vrldsrekord efter vrldsrekord i bde hjd och fart. Flera flygningar ndde hgre n 50 miles (80 km), vilket r USA:s grns fr var rymden brjar.[18]
Annons
Annons
Allra hgst kom Joseph A. Walker nr han 1963 ndde 108 km,[13] vilket ven r ovanfr den internationella grnsen till rymden p 100 km. Walker upplevde rymdens tyngdlshet och gjorde sedan en brant glidflygning ner och landade i Kaliforniens saltken.[16]
Tack vare den kraftiga raketmotor som skickade upp X-15 p s hga hjder, kunde flygplanet uppn extremt hga farter i den tunna luften. r 1967 lyckades piloten William "Pete" Knight uppe p 31 120 meters hjd flyga i 7 274 km/h, vilket fortfarande r den hgsta hastigheten som ett bemannat motordrivet flygplan har uppntt.[13][17]
Sammanlagt tolv testpiloter fick privilegiet att riskera sina liv i vrldens snabbaste flygplan, varav en var Neil Armstrong.[13] Han flg dock inte s hgt med X-15 att han fick kalla sig astronaut.[18]
1. NASA X-43
Hgsta hastighet: Mach 9,6 (cirka 11 265 km/h) [19]
Den obemannade flygfarkosten X-43 testflgs av NASA mellan ren 2001 och 2004 och var en del av det s kallade Hyper-X-programmet.[20] I november 2004 flg modellen X-43A i en hisnande hastighet av cirka 11 265 km/h och blev drmed vrldens snabbaste flygplan.[19]
Vid testflygningarna av X-43A tillmpades nstan exakt samma frfarande som vid testflygningarna av Boeing X-51 ngra r senare. Den knappt 4 m lnga X-43A satt frst fst lngst fram p en Pegasus-raket som slpptes frn ett B-52-bombplan.[20]
Vid den frsta testflygningen i juni 2001 tappade man kontrollen p Pegasus-raketen innan separationen frn X-43A, och man tvingades sprnga bde raketen och X-43A i luften.[20]
Vid den andra testflygningen i mars 2004 fungerade Pegasus, och den slppte X-43A som planerat. X-43A lyckades tnda sin egen motor och accelererade ytterligare till mach 6,8, innan motorn stngdes av och flygplanet gjorde ngra kontrollerade manvrar innan den dk ner i Stilla havet.[21] X-43A slog vid testflygningen X-15:s tidigare hastighetsrekord och blev det snabbaste flygplanet ngonsin.[20]
Vid den tredje och sista testflygningen i november 2004 slpptes X-43A frn Pegasus p 33 000 m hjd i mach 9,6.[20][21] Motorn p X-43A tndes i 10 sekunder, och under den tiden lyckades flygplanet hlla farten, det vill sga mach 9,6.[21] Precis som vid den tidigare testflygninen utfrde sedan X-43A ngra kontrollerade manvrar innan den dk i Stilla havet.[21] X-43A kade vrldrekordet ordentligt och befste sin titel som vrldens snabbaste flygplan, ven om man kan tycka att den inte gjorde s mycket jobb sjlv. Men om man tycker att det lter lite fr ett flygplan att bara lyckas hlla farten i nstan 10 gnger ljudets hastighet i 10 sekunder, ska man komma ihg att vrldens frsta flygning av Wright-brderna 101 r tidigare bara varade i 12 sekunder.[21]
Det stora mlet med Hyper-X-programmet, ett ml som man ocks uppndde, var att gra den frsta hypersoniska (mach 5 och uppt) flygningen med en motor som andas luft, allts fr sitt syre frn den omgivande atmosfren.[21] Motorn i X-43A var en typ av jetmotor kallad scramjet, vilket r kort fr Supersonic Combustion Ramjet.[20][21] Precis som en ramjetmotor, som motorn i SR-71 Blackbird ju till viss del fungerade som i hga farter, fr scramjetmotorn sitt syre frn luften den far igenom, men till skillnad frn i en ramjetmotor s har luften i en scramjetmotor verljudfart nr den far igenom brnnkammaren, medan luften i en ramjetmotor bromsas upp till underljudsfart vid luftintaget.[22] Att bromsa upp luften behvs fr att kunna komprimera den och p stt f en effektiv frbrnning, men skulle man bromsa upp luften fr mycket med scramjetmotorn, som r gjord fr hypersoniska farter, s skulle det bildas s mycket sttvgor och vrme att motorn inte kan producera dragkraft.[22] Scramjetmotorer har drmed en dlig frbrnning vid "lga" hastigheter, utan r gjord fr hypersoniska farter.[22] Precis som ramjetmotorer kan scramjetmotorer inte starta frn stillastende utan behver en hg fart innan de kan fungera, vilket scramjetmotorn i X-43 fick med hjlp av Pegasus-raketen.
Den vre bilden visar nr X-43A accelereras av Pegasus, strax efter att ha blivit slppt frn B-52-flygplanet vid den andra testflygningen. Den undre bilden r en illustration av X-43A nr den flyger sjlv, frigjord frn Pegasus.
P 50-talet inledde USA:s flygvapen flygningar med Lockheed X-7 som var ett obemannat ramjetflygplan som startade med hjlp av brflygplan och ett raketsteg. X-7:s syfte var att anvndas som mldrnare fr luftvrnsrobotar och var enligt Wikipedia gjord fr att flyga i ver mach 4, men vi har inte hittat ngra bra kllor p hur fort det faktiskt flg.
P 60-talet inledde USA:s flygvapen flygningar med Lockheed D-21 som ocks var ett obemannat ramjetflygplan, men denna gng en spaningsdrnare. D-21 slpptes frn brjan frn en modifierad A-12 (SR-71-fregngaren) och senare frn en Boeing B-52 Stratofortress (d tillsammans med ett raketsteg) och var gjord att flyga i ver 3 200 km/h,[23] men inte heller hr har vi inte hittat ngra bra kllor p hur fort det faktiskt flg.
r 2010 och 2011 testflg USA:s frsvar en motorls flygfarkost kallad Falcon HTV-2 (Hypersonic Test Vehicle-2).[24] Detta gjordes som en del av vapenprogrammet Conventional Prompt Global Strike som har som ml att utveckla vapen som kan trffa var som helst p jorden inom en timme.[24] HTV-2 skts frst upp i rymden med en raket och glidflg sedan ner mot jorden i extrem fart.[23] Man gjorde tv misslyckade testflygningar – dock ndde HTV-2 vid sin andra flygning Mach 20 och lyckades styra sig sjlv i tre minuter innan den kraschade.[24] Vi inkluderade inte HTV-2 p listan eftersom det inte hade ngon motor, glidflg frn rymden, kraschade, och var en vapenprototyp, men det har faktiskt kallats vrldens snabbaste flygplan.
Den obemannade flygfarkosten X-43 testflgs av NASA mellan ren 2001 och 2004 och var en del av det s kallade Hyper-X-programmet.[20] I november 2004 flg modellen X-43A i en hisnande hastighet av cirka 11 265 km/h och blev drmed vrldens snabbaste flygplan.[19]
Vid testflygningarna av X-43A tillmpades nstan exakt samma frfarande som vid testflygningarna av Boeing X-51 ngra r senare. Den knappt 4 m lnga X-43A satt frst fst lngst fram p en Pegasus-raket som slpptes frn ett B-52-bombplan.[20]
Vid den frsta testflygningen i juni 2001 tappade man kontrollen p Pegasus-raketen innan separationen frn X-43A, och man tvingades sprnga bde raketen och X-43A i luften.[20]
Vid den andra testflygningen i mars 2004 fungerade Pegasus, och den slppte X-43A som planerat. X-43A lyckades tnda sin egen motor och accelererade ytterligare till mach 6,8, innan motorn stngdes av och flygplanet gjorde ngra kontrollerade manvrar innan den dk ner i Stilla havet.[21] X-43A slog vid testflygningen X-15:s tidigare hastighetsrekord och blev det snabbaste flygplanet ngonsin.[20]
Vid den tredje och sista testflygningen i november 2004 slpptes X-43A frn Pegasus p 33 000 m hjd i mach 9,6.[20][21] Motorn p X-43A tndes i 10 sekunder, och under den tiden lyckades flygplanet hlla farten, det vill sga mach 9,6.[21] Precis som vid den tidigare testflygninen utfrde sedan X-43A ngra kontrollerade manvrar innan den dk i Stilla havet.[21] X-43A kade vrldrekordet ordentligt och befste sin titel som vrldens snabbaste flygplan, ven om man kan tycka att den inte gjorde s mycket jobb sjlv. Men om man tycker att det lter lite fr ett flygplan att bara lyckas hlla farten i nstan 10 gnger ljudets hastighet i 10 sekunder, ska man komma ihg att vrldens frsta flygning av Wright-brderna 101 r tidigare bara varade i 12 sekunder.[21]
Annons
Annons
Det stora mlet med Hyper-X-programmet, ett ml som man ocks uppndde, var att gra den frsta hypersoniska (mach 5 och uppt) flygningen med en motor som andas luft, allts fr sitt syre frn den omgivande atmosfren.[21] Motorn i X-43A var en typ av jetmotor kallad scramjet, vilket r kort fr Supersonic Combustion Ramjet.[20][21] Precis som en ramjetmotor, som motorn i SR-71 Blackbird ju till viss del fungerade som i hga farter, fr scramjetmotorn sitt syre frn luften den far igenom, men till skillnad frn i en ramjetmotor s har luften i en scramjetmotor verljudfart nr den far igenom brnnkammaren, medan luften i en ramjetmotor bromsas upp till underljudsfart vid luftintaget.[22] Att bromsa upp luften behvs fr att kunna komprimera den och p stt f en effektiv frbrnning, men skulle man bromsa upp luften fr mycket med scramjetmotorn, som r gjord fr hypersoniska farter, s skulle det bildas s mycket sttvgor och vrme att motorn inte kan producera dragkraft.[22] Scramjetmotorer har drmed en dlig frbrnning vid "lga" hastigheter, utan r gjord fr hypersoniska farter.[22] Precis som ramjetmotorer kan scramjetmotorer inte starta frn stillastende utan behver en hg fart innan de kan fungera, vilket scramjetmotorn i X-43 fick med hjlp av Pegasus-raketen.
Den vre bilden visar nr X-43A accelereras av Pegasus, strax efter att ha blivit slppt frn B-52-flygplanet vid den andra testflygningen. Den undre bilden r en illustration av X-43A nr den flyger sjlv, frigjord frn Pegasus.
P 50-talet inledde USA:s flygvapen flygningar med Lockheed X-7 som var ett obemannat ramjetflygplan som startade med hjlp av brflygplan och ett raketsteg. X-7:s syfte var att anvndas som mldrnare fr luftvrnsrobotar och var enligt Wikipedia gjord fr att flyga i ver mach 4, men vi har inte hittat ngra bra kllor p hur fort det faktiskt flg.
P 60-talet inledde USA:s flygvapen flygningar med Lockheed D-21 som ocks var ett obemannat ramjetflygplan, men denna gng en spaningsdrnare. D-21 slpptes frn brjan frn en modifierad A-12 (SR-71-fregngaren) och senare frn en Boeing B-52 Stratofortress (d tillsammans med ett raketsteg) och var gjord att flyga i ver 3 200 km/h,[23] men inte heller hr har vi inte hittat ngra bra kllor p hur fort det faktiskt flg.
r 2010 och 2011 testflg USA:s frsvar en motorls flygfarkost kallad Falcon HTV-2 (Hypersonic Test Vehicle-2).[24] Detta gjordes som en del av vapenprogrammet Conventional Prompt Global Strike som har som ml att utveckla vapen som kan trffa var som helst p jorden inom en timme.[24] HTV-2 skts frst upp i rymden med en raket och glidflg sedan ner mot jorden i extrem fart.[23] Man gjorde tv misslyckade testflygningar – dock ndde HTV-2 vid sin andra flygning Mach 20 och lyckades styra sig sjlv i tre minuter innan den kraschade.[24] Vi inkluderade inte HTV-2 p listan eftersom det inte hade ngon motor, glidflg frn rymden, kraschade, och var en vapenprototyp, men det har faktiskt kallats vrldens snabbaste flygplan.
Referenser (och vidare lsning)
[1]
"Re-Entry Aircraft". NASA. Lst 1 juni 2019.
[2]
"Apollo 10". NASA. Lst 1 juni 2019.
[3]
"Apollo 10". NASA. Publicerad 17 maj 2019. Lst 1 juni 2019.
[4]
"NASA Armstrong Fact Sheet: Bell X-2 Starbuster". NASA. Lst 1 juni 2019.
[5]
Stephen Dowling. "The pilot who stole a secret Soviet fighter jet". BBC. Publicerad 5 sep 2016. Lst 1 juni 2019.
[6]
"Highest altitude by an aircraft (official)". Guinness World Records. Lst 1 juni 2019.
[7]
"Setting Records with the SR-71 Blackbird". Smithsonian National Air and Space Museum. Lst 1 juni 2019.
[8]
"Jaktviggen lmnar Malmen efter 35 r". Corren. Publicerad 5 feb 2004. Lst 1 juni 2019.
[9]
"ramjet". Encyclopedia Britannica. Lst 1 juni 2019.
[10]
"J58 The Powerplant for the Blackbirds". The SR-71 Blackbird. Lst 1 juni 2019.
[11]
"X-51A Waverider". U.S Air Force. Lst 1 juni 2019.
[12]
"X-51A Makes Longest Scramjet Flight". NASA. Publicerad 28 maj 2010. Lst 1 juni 2019.
[13]
"NASA Armstrong Fact Sheet: X-15 Hypersonic Research Program". NASA. Lst 1 juni 2019.
[14]
Burt Rutan. "SpaceShipOne". Encyclopedia Britannica. Lst 1 juni 2019.
[15]
"X-15". Encyclopedia Britannica. Lst 1 juni 2019.
[16]
"NASA Chief Test Pilot Joe Walker's Flight in X-15". NevAerospaceHOF. Visad 1 juni 2019.
[17]
"Fastest aircraft, rocket-powered". Guiness World Records. Lst 1 juni 2019.
[18]
Bob van der Linden. "Neil Armstrong and the X-15". National Air and Space Museum. Lst 1 juni 2019.
[19]
"Faster Than a Speeding Bullet: Guinness Recognizes NASA Scramjet". NASA. Publicerad 20 juni 2005. Lst 1 juni 2019.
[20]
"NASA Armstrong Fact Sheet: Hyper-X Program". NASA. Publicerad 28 feb 2014. Lst 1 juni 2019.
[21]
"Past Projects: X-43A Hypersonic Flight Program". NASA. Publicerad 3 nov 2009. Lst 1 juni 2019.
[22]
"Scramjet Propulsion". Glenn Research Center - NASA. Lst 1 juni 2019.
[23]
"Lockheed D-21B Drone". The Museum of Flight. Lst 1 juni 2019.
[24]
"Superfast Military Aircraft Hit Mach 20 Before Ocean Crash, DARPA Says". Space.com. Publicerad 11 aug 2011. Lst 1 juni 2019.
Liknande
Senaste