Teknik
Världens största flygplan Antonov An-225
Uppdaterad 26 aug 2022
Världens största flygplan vad gäller längd och vikt var det ukrainska fraktplanet Antonov An-225.
Antonov An-225 Mryia (Mryia betyder "dröm" på ukrainska) är världens längsta[1] och tyngsta[2] flygplan någonsin, och kallas därför ofta för världens största flygplan. Jätteplanet, som flög första gången år 1988, var 84 m långt[1] och hade en maximal startvikt på 640 ton.[2]
An-225 på väg in för landning i Kiev år 2010.
Antonov An-225 kunde bära 250 ton.[3] Världsrekordet i tyngsta enskilda flygtransporterade objekt någonsin sattes år 2011, då Mryia transporterade en 187,6 ton tung kraftverksgenerator.[4] Flygplanet flög också fyra rörläggningsmaskiner som tillsammans vägde 247 ton.[1] An-225 kunde till och med bära last på taket.
Annons
Annons
Antonov An-225 kunde bära 250 ton.[3] Världsrekordet i tyngsta enskilda flygtransporterade objekt någonsin sattes år 2011, då Mryia transporterade en 187,6 ton tung kraftverksgenerator.[4] Flygplanet flög också fyra rörläggningsmaskiner som tillsammans vägde 247 ton.[1] An-225 kunde till och med bära last på taket.
Antonov An-225 byggdes ursprungligen för att transportera Buran – Sovjetunionens rymdfärja som gjorde en obemannad rymdresa 1988.[1]
Endast ett exemplar av An-225 färdigställdes.[3] Det finns dock ett halvfärdigt An-225 på hemlig plats i Ukraina.[5] Bygget av denna flygplanskropp påbörjades före Sovjetunionens kollaps och fick stoppas efteråt när ukrainska flygplanstillverkaren Antonov inte längre fick sovjetisk finansiering till jättebygget.[6]
Endast ett exemplar av An-225 färdigställdes.[3] Det finns dock ett halvfärdigt An-225 på hemlig plats i Ukraina.[5] Bygget av denna flygplanskropp påbörjades före Sovjetunionens kollaps och fick stoppas efteråt när ukrainska flygplanstillverkaren Antonov inte längre fick sovjetisk finansiering till jättebygget.[6]
Sex jetmotorer och sammanlagt 32 hjul hjälpte flygplanet att lyfta och landa.
Lastningen förenklades genom att An-225 kunde göra en "elefantdans" – en term för att noshjulet kan "knäböja".
Det enda färdiga exemplaret av Mriya slutade sina dagar i februari 2022, under inledningen av Rysslands invasion av Ukraina.[7] Planet stod då på i en hangar utanför Kiev, och förstördes när ryska trupper intog flygplatsen.[7]
Det enda färdiga exemplaret av Mriya slutade sina dagar i februari 2022, under inledningen av Rysslands invasion av Ukraina.[7] Planet stod då på i en hangar utanför Kiev, och förstördes när ryska trupper intog flygplatsen.[7]
Det förstörda An-225. Det finns förhoppningar om att bygga ett nytt Mriya med hjälp av det andra, halvfärdiga, exemplaret, som än så länge verkar ha överlevt kriget.[5]
Även om Antonov An-225 brukar anses vara världens största flygplan, så har amerikanska Stratolaunch världens största vingspann.[8] Stratolaunch flög första gången 2019 och är byggd för att mellan sina två flygplanskroppar bära och skicka iväg rymdraketer. Stratolaunch har ett vingspann på hela 117,35 m.[8] Antonov An-225:s vingspann var 88,4 m.[1]
Även om Antonov An-225 brukar anses vara världens största flygplan, så har amerikanska Stratolaunch världens största vingspann.[8] Stratolaunch flög första gången 2019 och är byggd för att mellan sina två flygplanskroppar bära och skicka iväg rymdraketer. Stratolaunch har ett vingspann på hela 117,35 m.[8] Antonov An-225:s vingspann var 88,4 m.[1]
Stratolaunch har längre mellan vingspetsarna än An-225.
Bilderna nedanför visar en bra storleksjämförelse mellan de största flygplanen någonsin. De exakta siffrorna kan skilja sig mellan olika källor, men säkert är att Antonov An-225 är världens längsta och tyngsta flygplan någonsin.[1][2] Både Stratolaunch och Howard Hughes kända träflygplan H-4 Hercules Spruce Goose (som flög en gång 1947) har större vingspann än An-225. Spruce Goose är också högre än An-225. Även passagerarflygplanen Airbus A380 och Boeing 747 är högre än An-225.
Bilderna nedanför visar en bra storleksjämförelse mellan de största flygplanen någonsin. De exakta siffrorna kan skilja sig mellan olika källor, men säkert är att Antonov An-225 är världens längsta och tyngsta flygplan någonsin.[1][2] Både Stratolaunch och Howard Hughes kända träflygplan H-4 Hercules Spruce Goose (som flög en gång 1947) har större vingspann än An-225. Spruce Goose är också högre än An-225. Även passagerarflygplanen Airbus A380 och Boeing 747 är högre än An-225.
Jämförelse mellan de största flygplanen någonsin.
Annons
Annons
Referenser (och vidare läsning)
[1]
"AN-225 "MRIYA". Antonov.com. Läst 26 aug 2022.
[2]
"Largest aircraft by weight (ever)". Guinness World Records. Läst 26 aug 2022.
[3]
"Antonov Airlines". Antonov.com. Läst 26 aug 2022.
[4]
"Heaviest item airlifted". Guinness World Records. Läst 26 aug 2022.
[5]
Jeffrey Gettleman. "Ukraine dreams of rebuilding the world’s largest airplane. Can Richard Branson help?". New York Times. Publicerad 2 juli 2022. Läst 26 aug 2022.
[6]
"Antonov An-225: World's biggest unfinished airplane lies hidden in warehouse". CNN.com. Uppdaterad 4 sep 2018. Läst 26 aug 2022.
[7]
Miriam Berger. "Ukraine had the world’s biggest plane. Russia’s assault destroyed it.". Washington Post. Publicerad 3 apr 2022. Läst 22 aug 2022.
[8]
"Largest aircraft by wingspan". Guinness World Records. Läst 26 aug 2022.
Liknande
Senaste