Sveriges frsta tunnelbana
Start     Jorden     Rymden     Mnniskan     Djur     Teknik     Byggnadsverk     Sport     Sverige     Topplistor    
Annons
Annons
Byggnadsverk

Sveriges frsta tunnelbana

Uppdaterad 20 sep 2022
Stockholms tunnelbana har tre linjer och 100 stationer. Men allt brjade med en tunnel p Sder.
r 1930 rullade s mnga sprvagnar i Stockholm att det var trngt p gatorna. Srskilt trngt var det p Sdermalm, dr bland annat sprvagnarna mot Skarpnck och rby utgick frn Slussen. Fr att ltta p trngseln beslutades att grva ner dessa linjer under marken.

Eftersom tunneln skulle trafikeras av sprvagnar fick den elledningar i taket. Under bygget hade tunneln inget namn, men kallades fr "tunnelbanan",[1] vilket uppenbarligen fastande. Det officiella namnet blev sen Katarinatunneln,[1] ofta kallad Sdertunneln.

Tunnelbanan invigdes 1933 och innefattade sprvagnslinjernas tre nordligaste stationer – Ringvgen, Sdra Bantorget och slutstationen Slussen. Slussen hamnade under bar himmel just utanfr tunnelns ppning.

Katarinatunneln och stationerna finns kvar n idag, och utgr en del av tunnelbanans grna linje. Ringvgen dptes senare om till Skanstull, och Sdra Bantorget blev Medborgarplatsen. Alla tre stationer fick lngre plattformar infr invigningen av den "riktiga" tunnelbanan 1950.
Frn nuvarande Skanstull till Medborgarplatsen byggdes tunnelbanan genom att grva upp och fylla igen Gtgatan – en metod som kallas "cut-and-cover". Bilden r tagen norrut 1932 vid korsningen Gtgatan-Bondegatan.

Butiksgarna ansg sig frlora kunder nr Gtgatan blev ett ppet hl.[2]

Vid nuvarande Medborgarplatsen vergick det ppna schaktet till en tunnel genom Katarinaberget mot Slussen. Bild tagen norrut 1932.

Tunneln grvdes frn bda sidor. Den 1 december 1932 mttes man.[3]

Kommunfullmktige och borgarrd premirpromenerar genom tunneln.[4] Det terstr en del sprngarbete.

vningskrning 1933. Den maximala hastigheten i Katarinatunneln var 60 km/h.[5] Konceptet att kra sprvagn i tunnel kallas "premetro" och anvnds nr bara en del av linjen kan srskiljas frn annan trafik.

Schaktet fr tunnelbanestationen Ringvgen r 1932. Perrongen kom att ligga fem meter under ytan. [6]

Ringvgen 1933, fotad norrut. Vid perrongen str sprvagnen mot Skarpnck. P perrongen en Pressbyrn-kiosk.

Skanstull idag, fotad norrut. Tunnelbanan mot Skarpnck kommer om tv minuter. Uppgngen mot Allhelgonagatan ppnade 1957.

Stationen Sdra Bantorget byggs. Fotad sderut 1932.

Sdra Bantorget 1933, fotad norrut.

Medborgarplatsen idag, fotad norrut. Uppgngen mot Bjrns trdgrd ppnade 1995.

Slussen 1934, fotad norrut. Nere i bild vnder tunnelbanan. Ovanfr vnder sprvagnar frn sydvstra stan. Till hger gr sprvagnar mot city.

Slussen idag, fotad norrut. r 1957 knts sdra och norra tunnelbanentet ihop och ngra r senare vertcktes stationen.

Tunnelbanan idag. Frsta strckan r inringad. r 1950 invigdes den frsta "riktiga" strckan, mellan Slussen och Hkarngen. D fick tunnelbanan tunnelbanetg med el frn skena och skiljdes frn sprvgsntet.
Annons
Annons
Referenser (och vidare lsning)
[1]
"Katarinatunneln, Drnering i bergstunneln". Stockholmskllan. Lst 20 sep 2022.
[2]
"Katarinatunneln, Tunnelbanebygget!". Stockholmskllan. Lst 20 sep 2022.
[3]
"Katarinatunneln, Tunneln genomsprngd". Stockholmskllan. Lst 20 sep 2022.
[4]
[5]
[6]
Liknande
Senaste
Rymden
Sport
Mnniskan
Byggnadsverk
Byggnadsverk
Jorden