Start     Jorden     Rymden     Människan     Djur     Teknik     Byggnadsverk     Sport     Sverige     Topplistor    
Annons
Annons
Byggnadsverk

Sveriges första tunnelbana

Uppdaterad 20 sep 2022
Stockholms tunnelbana har tre linjer och 100 stationer. Men allt började med en tunnel på Söder.
År 1930 rullade så många spårvagnar i Stockholm att det var trångt på gatorna. Särskilt trångt var det på Södermalm, där bland annat spårvagnarna mot Skarpnäck och Örby utgick från Slussen. För att lätta på trängseln beslutades att gräva ner dessa linjer under marken.

Eftersom tunneln skulle trafikeras av spårvagnar fick den elledningar i taket. Under bygget hade tunneln inget namn, men kallades för "tunnelbanan",[1] vilket uppenbarligen fastande. Det officiella namnet blev sen Katarinatunneln,[1] ofta kallad Södertunneln.

Tunnelbanan invigdes 1933 och innefattade spårvagnslinjernas tre nordligaste stationer – Ringvägen, Södra Bantorget och slutstationen Slussen. Slussen hamnade under bar himmel just utanför tunnelns öppning.

Katarinatunneln och stationerna finns kvar än idag, och utgör en del av tunnelbanans gröna linje. Ringvägen döptes senare om till Skanstull, och Södra Bantorget blev Medborgarplatsen. Alla tre stationer fick längre plattformar inför invigningen av den "riktiga" tunnelbanan 1950.
Från nuvarande Skanstull till Medborgarplatsen byggdes tunnelbanan genom att gräva upp och fylla igen Götgatan – en metod som kallas "cut-and-cover". Bilden är tagen norrut 1932 vid korsningen Götgatan-Bondegatan.

Butiksägarna ansåg sig förlora kunder när Götgatan blev ett öppet hål.[2]

Vid nuvarande Medborgarplatsen övergick det öppna schaktet till en tunnel genom Katarinaberget mot Slussen. Bild tagen norrut 1932.

Tunneln grävdes från båda sidor. Den 1 december 1932 möttes man.[3]

Kommunfullmäktige och borgarråd premiärpromenerar genom tunneln.[4] Det återstår en del sprängarbete.

Övningskörning 1933. Den maximala hastigheten i Katarinatunneln var 60 km/h.[5] Konceptet att köra spårvagn i tunnel kallas "premetro" och används när bara en del av linjen kan särskiljas från annan trafik.

Schaktet för tunnelbanestationen Ringvägen år 1932. Perrongen kom att ligga fem meter under ytan. [6]

Ringvägen 1933, fotad norrut. Vid perrongen står spårvagnen mot Skarpnäck. På perrongen en Pressbyrån-kiosk.

Skanstull idag, fotad norrut. Tunnelbanan mot Skarpnäck kommer om två minuter. Uppgången mot Allhelgonagatan öppnade 1957.

Stationen Södra Bantorget byggs. Fotad söderut 1932.

Södra Bantorget 1933, fotad norrut.

Medborgarplatsen idag, fotad norrut. Uppgången mot Björns trädgård öppnade 1995.

Slussen 1934, fotad norrut. Nere i bild vänder tunnelbanan. Ovanför vänder spårvagnar från sydvästra stan. Till höger går spårvagnar mot city.

Slussen idag, fotad norrut. År 1957 knöts södra och norra tunnelbanenätet ihop och några år senare övertäcktes stationen.

Tunnelbanan idag. Första sträckan är inringad. År 1950 invigdes den första "riktiga" sträckan, mellan Slussen och Hökarängen. Då fick tunnelbanan tunnelbanetåg med el från skena och skiljdes från spårvägsnätet.
Annons
Annons
Referenser (och vidare läsning)
[1]
"Katarinatunneln, Dränering i bergstunneln". Stockholmskällan. Läst 20 sep 2022.
[2]
"Katarinatunneln, Tunnelbanebygget!". Stockholmskällan. Läst 20 sep 2022.
[3]
"Katarinatunneln, Tunneln genomsprängd". Stockholmskällan. Läst 20 sep 2022.
[4]
[5]
"Katarinatunneln, Spårvagn nummer 8 till Skarpnäck 1933". Stockholmskällan. Läst 20 sep 2022.
[6]
"Katarinatunneln, Schakt i tunnel för station Ringvägen". Stockholmskällan. Läst 20 sep 2022.
Liknande
Senaste
Rymden
Rymden
Byggnadsverk
Sport
Sport
Sport
Teknik