Start     Jorden     Rymden     Människan     Djur     Teknik     Byggnadsverk     Sport     Sverige     Topplistor    
Annons
Annons
Gästinlägg

Hur man skapar ett effektivt träningsschema

Publicerad 10 feb 2022
Fitness och motion är en viktig del av livet för många människor. Det är trots allt inte bara fördelaktigt, det kan också vara väldigt roligt. Det är därför så många människor prioriterar detta när det gäller deras livsstil. Det kan dock vara svårt att lära sig och upprätthålla rutinen för den som inte redan har vanan.

Ett bra sätt att få träning att bli en mer regelbunden del av ditt liv är att ha ett träningsschema. Det betyder att du känner till när nästa träningspass kommer och vilken ansträngning som krävs. En sådan plan kan motivera dig att träna hårt även när du inte känner dig sugen på att träna. Om du tror att detta skulle kunna vara till nytta för dig kan du prova det. Du får några råd om hur du kan göra detta genom att ta del av informationen nedan.

Börja långsamt


Om du är nybörjare i fitnessvärlden är det lätt att bli överspänd. Tanken på att uppnå din drömkropp är väldigt lockande. Detta är dock inte något som du kommer att uppnå på en vecka. Det är en lång resa dit. Men det är något som är värt att hålla fast vid.

Med tanke på att vägen ibland kan vara lång, finns det ingen anledning att stressa. Att börja långsamt är något du bör göra i början av din träningsresa. Om du tränar för ofta med för hög intensitet kommer du troligen att bli alldeles för trött eller skada dig. Naturligtvis är detta saker som du vill undvika till varje pris. Det är därför du som nybörjare måste vara disciplinerad och smart med din vila. Om du känner dig uttråkad och frustrerad kan du roa dig på olika sätt. Spelautomater online är ett utmärkt sätt att fördriva tiden. Eftersom detta inte kräver någon fysisk ansträngning är det en perfekt aktivitet att utföra när du vilar.

Planera i förväg


Om du gör upp ett schema och planerar i förväg blir det mycket lättare att träna. Om du till exempel sätter dig ner i början av veckan och tittar på vilka dagar du ska träna, är det troligare att du faktiskt genomför schemat. Om du planerar att träna måndag, onsdag och fredag behöver du inte ha dåligt samvete för att du vilar på de lediga dagarna. Men om du inte gör upp en plan och bara kör spontant, kan det vara lätt att bli övertränad eller till och med hoppa över värdefulla träningsdagar. När du blir starkare och mer erfaren kan du naturligtvis öka din träningsvolym. Tänk också på dina andra ansvarsområden när du gör upp ditt schema.

Planera utifrån dina mål


De planer du skapar för träning bör komplettera dina mål. Om du till exempel vill springa 5 km i slutet av månaden ska du inte ägna tre dagar i veckan åt att lyfta vikter. Du kan även sätta upp mål för dina planerade träningsdagar för att underlätta detta. Om du till exempel vill springa 5 km i slutet av månaden, kan du spendera den första veckan med att springa 1 km. Lägg sedan till ytterligare en kilometer nästa vecka och så vidare. Planera dock inte för långt i förväg. Se hur det går för dig och utgå ifrån detta när du tar nästa beslut. Det är en bra idé att göra detta varje vecka.



Annons
Annons
Liknande
Senaste
Rymden
Rymden
Byggnadsverk
Sport
Sport
Sport
Teknik